Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy Przedszkola Miejskiego nr 133 w Łodzi
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wielenatchnionych chwil.”
J. Korczak
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących dokumentach:
- podstawa programowa wychowania przedszkolnego,
- statut przedszkola,
- autorski program ,,Poznaję siebie i świat”,
- działania adaptacyjne ,,Będę przedszkolakiem’’,
- działania profilaktyczne ,,Promocja zdrowia- moje bezpieczeństwo”,
- działania wychowawcze,
- innowacja pedagogiczna „Ale mądrale!”
Każde dziecko jest niepowtarzalną istotą z immanentną gotowością do rozwoju. Naturalną tendencją u każdego dziecka jest dążenie do poznawania i doskonalenia się. Zadaniem dorosłych jest niedopuszczenie do zahamowania tej tendencji oraz stwarzanie warunków dzieciom do rozwoju pełnego potencjału. Nasze przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i edukację w atmosferze radości, akceptacji i bezpieczeństwa.
Rozpoznaje i zaspakaja ich potrzeby oraz rozwija możliwości i talenty. Umożliwia osiągnięcie gotowości do nauki w szkole. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców. Nasze przedszkole jest miejscem radosnej, twórczej i bezpiecznej zabawy, poznawania i odkrywania świata, jest przystanią, gdzie króluje mądrość, szacunek i radość.
Koncepcja pracy przedszkola respektuje cztery filary nowoczesnej edukacji:
- uczyć się, aby być (system wartości i postaw). Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie, wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do tego, aby „być”, a nie „mieć”,
- uczyć się, aby działać (umiejętności). W codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami,
- uczyć się, aby wiedzieć (wiedza) Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych,
- uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (pokojowe współistnienie i współdziałanie całej ludzkości).
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.