Program przedszkola
Program "Poznaje siebie i świat"
Program autorstwa zespołu nauczycieli: Małgorzaty Kubickiej, Anny Włodarczyk, Joanny Tomczak, Justyny Klimkiewicz. Realizowany we wszystkich grupach wiekowych.
Program posiada cztery obszary:
- "Poznaję siebie",
- "Ja i moja rodzina",
- "Ja i moi rówieśnicy",
- "Ja i moje otoczenie".
Program został dopuszczony do użytku przez dyrektora, jest on zgodny z podstawą programową określoną w rozporządzeniu MEN z dnia 17 czerwca 2016r. (Dz. U z 2016r, poz. 895 ).
Program zawiera:
- szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
- treści zgodne z treściami zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania uwzględniają możliwości indywidualizacji pracy zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci,
- metody przeprowadzenia analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
Program "Poznaję siebie i świat” posiada załączniki:
- Załącznik nr 1 – Działania profilaktyczne "Promocja zdrowia – moje bezpieczeństwo", [.docx, 13.12 kB]
- Załącznik nr 2 – Działania wychowawcze, [.docx, 14.33 kB]
- Załącznik nr 3 – Działania adaptacyjne "Będę przedszkolakiem”. [.docx, 13.21 kB]
AUTORSKIE PROGRAMY NAUCZYCIELI
Autorski program zajęć profilaktycznyczno-terapeutycznch
Autorski program zajęć profilaktyczno – terapeutycznych z elementami integracji sensorycznej i socjoterapii. „Rozumiem świat i siebie” napisany przez Annę Wagner.
Głównym celem programu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka poprzez stymulację sensoryczną i psychospołeczną. Realizacja programu umożliwia dzieciom z grupy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej niwelowanie nieprawidłowości w przebiegu odbierania i organizowania wrażeń zmysłowych utrudniających codzienne funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne.
Poprzez wprowadzenie zajęć grupowych trening w zakresie rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej jest wzbogacony o elementy socjoterapii, co rozwija u dzieci zdolność radzenia sobie z problemami emocjonalnymi związanymi z kontaktami społecznymi.
Autorski program zajęć logopedycznych
Autorski program zajęć logopedycznych „Wczesna interwencja logopedyczna i neurologopedyczna = lepszy start” napisany przez Katarzynę Chomin.
Głównym celem programu jest wspieranie prawidłowego rozwoju mowy dziecka poprzez ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Wprowadzenie opieki logopedycznej na bardzo wczesnym etapie zwiększa szanse na zapobieganie deficytów.
Głównym celem logopedy jest bowiem niedopuszczenie do rozwoju patologii w obrębie aparatu artykulacyjnego, wzmocnienie mięśni warg, języka i podniebienia miękkiego. Realizacja programu umożliwia przeprowadzenie diagnozy, a następnie podjęcie działań terapeutycznych i profilaktycznych. W zależności od potrzeb dziecka logopeda wspomaga czynności pokarmowe oraz oddychanie, a poprzez podjęcie właściwej stymulacji sfery orofacjalnej przygotowuje odpowiednie warunki dla przebiegu rozwoju mowy, by rozwijać percepcję i ekspresję mowy.
Autorski program "Uczymy się przez zmysły"
Autorski program "Uczymy się przez zmysły" napisany przez Joannę Tomczak i Hannę Malanowicz-Pacholską
Głównym celem programu jest szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, dydaktycznych i ruchowych.
Główną metodą wykorzystywaną do realizacji programu jest integracja sensoryczna, jednak realizacja zadań i celów będzie wspierana poprzez metody tj. metoda wg M. Kwiatowskiej, elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne, elementy metody P. Dennisona (kinezjologia edukacyjna), muzykoterapia, sensoplastyka.